Dječji zbor u samostanu u Osijeku
S. M. Vianea Pezer, koja već osam godina animira liturgijsko pjevanje u suradnji sa voditeljima dječjeg zbora iz župe Uzvišenje svetog Križa...
Spomendan svete Cecilije proslavili naši zborovi
Dana 22. studenoga 2025. godine, na spomendan svete Cecilije, zaštitnice glazbe i glazbenika, osobito crkvene glazbe, članovi crkvenih zborova i...
s. M. Thea Filipović na Jubileju svijeta obrazovanja
Od 30. listopada do 3. studenoga 2025. godine s. M. Thea Filipović boravila je u Rimu, gdje je sudjelovala na Jubileju svijeta...
s. M. Ana Thea Filipović sudjelovala na Teološko-pastoralnom seminaru Riječke metropolije
Teološko-pastoralni seminar Riječke metropolije „Ove godine imamo puno razloga za slavlje različitih jubileja. Za nas u...
Pogreb s. M. Ljiljane (Ane) Miković
Dana 8. listopada 2025. godine ispratile smo našu s. M. Ljiljanu Anu Miković i od nje se oprostile na Bajskom groblju u...
PREMINULA S. M. LJILJANA (ANA) MIKOVIĆ
s. M. Ljiljana (Ana) Miković preminula je u domu za njegu starih i nemoćnih lica Vila Vesta u nedjelju, 5. listopada 2025. godine u 86. godini...
26. MEĐUNARODNI MARIOLOŠKO-MARIJANSKI KONGRES
Misa zadušnica i sprovodni obredi s. Blaženke Ruže Dubravac
Redovnica Družbe sestara Naše Gospe s. M. Blaženka Ruža Dubravac preminula je 26. srpnja 2025. u 76. godini života i 55....
PREMINULA S. M. BLAŽENKA RUŽA DUBRAVAC
Dana 26. srpnja 2025. godine u 76. godini života i 55. godini redovništva, u KBC Osijek preminula je s. M. Blaženka Ruža...
Crkva i teologija u svijetu koji se mijenja

Prilog sinodalnoj preobrazbi i poslanju Crkve u 21. stoljeću, nova je knjiga autorice dr. sc. Ane Thee Filipović, profesorice na KBF-u u Zagrebu koja je plod višegodišnjeg teološkog istraživanja te donosi relevantna promišljanja o nizu aktualnih tema važnih za Crkvu, teologiju i religiozno obrazovanje.
U razgovoru za Hrvatski radio govori o odnosu evanđelja i kulture, razumijevanju Crkve, o tome što otežava prodor koncilske ekleziologije i sinodalnu preobrazbu Crkve te zašto se Crkva u Hrvatskoj ne bavi pitanjem uloge žena u Crkvi.
Ana Thea Filipović, članica Družbe sestara Naše Gospe, predsjednica je Hrvatske sekcije Europskog društva za katoličku teologiju, članica Izvršnog odbora Međunarodne akademije praktične teologije, članica Europske akademije znanosti i umjetnosti, Europskog društva žena u teološkom istraživanju, Europskog foruma za školski vjeronauk te Akademije odgojno-obrazovnih znanosti Hrvatske.
Ova knjiga je zapravo rezultat Vašeg dugogodišnjeg istraživanja i teološkog promišljanja o izazovima s kojima se suočava Crkva našega vremena. S kojim sve promjenama je suočena Crkva i teologija?
Crkva i njezina teologija suočena je s brojnim i brzim promjenama. Jedna od njih je svakako planetarna povezanost i globalna međuovisnost čovječanstva koja je veća nego ikad. Potaknuta je ekonomskom globalizacijom, koja je utjecala na sve razgranatiju i bržu prometnu povezanost, kao i digitalnom revolucijom odnosno razvojem novih informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Fluktuacija ljudi i roba omogućuje pluralizam i miješanje kultura, koje nije apsolutno nova pojava, ali je nova s obzirom na dosadašnje stanje. Primjerice, mi u Hrvatskoj svjedočimo priljevu stranih radnika iz dalekoistočnih zemalja u mjeri u kojoj je to do nedavno bilo nezamislivo. Ekonomske migracije, izazvane klimatskim promjenama, gospodarskim i političkim čimbenicima te demografskim razvojem izazvale su tzv. migrantsku krizu u Europi, koja traje već deset godina.
Te su pojave izazov za Crkvu kao globalnu, svjetsku instituciju, kako na unutarcrkvenom planu, tako i u odnosu Crkve prema društvu. Na unutarnjem planu Crkva si postavlja pitanje kako živjeti zajedništvo i jedinstvo u različitosti, u odnosu na razumijevanje, slavljenje, naviještanje i življenje vjere. U tom kontekstu aktualno je pitanje odnosa evanđelja i kulture u prošlosti i sadašnjosti (inkulturacija, interkulturacija), zatim propitivanje odnosa evangelizacije i tradicionalnih misija u kontekstu kolonizacije koja u prikrivenim oblicima nažalost i dalje traje, zatim vrednovanje autohtonih kultura, mjesnih Crkava i kontekstualnih teologija. Današnje razumijevanje poslanja Crkve polazi od misije – poslanja kao jednog, a to je svjedočenje evanđelja posvuda, gdje god Crkva bila, i svaka mjesna Crkva ga je pozvana ostvarivati. Tu je, nadalje, i izazov kulturnog pluralizma u samoj Crkvi koji je već prisutan posvuda. Primjerice, u Crkvi u Hrvatskoj katolici nisu samo Hrvati i pripadnici manjina koje su tradicionalno prisutne na našim prostorima, već i pripadnici novih naroda koja žive i rade među nama te se uključuju u naše župne zajednice.
U odnosu na djelovanje Crkve u svijetu globalna međuovisnost svijeta iznova postavlja pitanje pravde i mira u svijetu, zatim odgovornosti za stvoreni svijet u susretu s brzim klimatskim promjenama i prirodnim katastrofama, a taj odnos prema stvorenom zadire i u naše predodžbe o čovjeku, često zasnovane na redukcionističkom antropocentrizmu, po kojemu čovjek može nesmiljeno iskorištavati prirodne resurse na račun siromašnijih ljudi i budućih naraštaja. A vidimo kako nam za takvo djelovanje priroda ne oprašta.
Biskupskim kao i crkvenim sinodama papa Franjo je osvijestio Crkvi i koliko je različita u pojedinim geografskim i društvenim kontekstima, ali i kako upravo kao globalna institucija može pružiti djelotvorne, proročke primjere i znakove zauzimanja za svakog čovjeka i za svega (cjelovitog) čovjeka, kao što je je to govorio još papa Pavao VI. u svojoj enciklici Populorum progressio (Napredak narodâ) iz 1967. godine.
S obzirom na navedeno izazov za crkveno djelovanje je i promicanje međureligijskog dijaloga i razumijevanja koje je ujedno i doprinos tako potrebnom miru u svijetu te izgradnji globalnog povjerenja koje je u krizi te zauzimanje za pravedan i održiv svijet, zasnovan na solidarnosti i brizi za sve ljude i buduće naraštaje.
Na koji način društvene promjene utječu na Crkvu i teologiju? Kako Vi gledate na tu interakcije religijskog i društvenog, crkvenog i političkog?
Iz do sada rečenog razvidno je da društvene, političke i kulturne promjene utječu i na samopoimanje Crkve kao i na njezino djelovanje u svijetu. To je vidljivo kroz povijest Crkve kao i danas. Različiti su načini kako je Crkva razumijevala samu sebe kroz povijest: od Isusove zajednice učenika i učenica preko sve čvršćeg strukturiranja i postupnog preuzimanja obrazaca svjetovne vlasti i društvenih podjela na vladajuće i podčinjene, što se u Crkvi odrazilo na podjelu na kler i laike, pa do nadilaženja tog modela na II. vatikanskom koncilu. U poglavlju moje knjige o slikama, modelima i paradigmama Crkve može se vidjeti i različite načine razumijevanja odnosa Crkve i društva tijekom povijesti i danas. Pritom se može vidjeti kako je Crkva razumijevala svoje poslanje kroz povijesne mijene.
Kako je sinodalnost povezana s obnovom Crkve? I koliko su nakon 60 godina implementirani zaključci Drugog vatikanskog koncila?
Sinodalnost je put i način konkretne primjene ekleziologije zajedništva i služenja, kojom je Crkva definirana na II. vatikanskom koncilu. To je učinjeno na tragu povratka na izvore, prije svega na biblijske temelje Crkve, a onda i na biblijskom razdoblju najbližu tradiciju iz razdoblja crkvenih otaca. Sinodalnost ili zajednički hod Crkve kao naroda Božjeg kroz povijest zahtijeva zajedništvo i participaciju. Papa Franjo je govorio da je sinodalnost put koji Bog želi od Crkve u 3. tisućljeću. To je put koji uključuje sve i uvažava sve. Papa Franjo je također predložio metodu razgovora u Duhu Svetome kao plodonosan način dolaženja do zajedničkih odluka u Crkvi o onome što se tiče svih. Sinodalnost kao put obnove Crkve na određeni način odgovara kulturnim i društvenim promjenama koje zahtijevaju participativne strukture, no glavni razlog primjene sinodalnosti kao oživotvorenja ekleziologije zajedništva i služenja nije društveni, već teološki. Odlučnija provedba sinodalnosti potaknuta je i skandalima u Crkvi koji su izašli na vidjelo u zadnje vrijeme, a povezani su s klerikalizmom kao oblikom zloporabe vlasti i moći u Crkvi. Zaključci Koncila primijenjeni su u različitoj mjeri u pojedinim mjesnim Crkvama u svijetu, negdje više deklarativno, a negdje konkretnije i prepoznatljivije u mnogim aspektima.
Zašto koncept sinodalne Crkve nailazi na poteškoće prihvaćanja i provedbe u našoj Crkvi?
Zato što je Crkva u Hrvatskoj i šire na hrvatskom govornom području još uvelike shvaćena institucionalno-juridički i strogo hijerarhijski, više kao institucija, podijeljena na kler i laike, na one koji znaju i poučavaju i one koji su jedva upućeni i koji trebaju biti poučavani. Kod nas je premalo prisutno razumijevanja Crkve kao mističnog zajedništva, kao zajednice učenika, kao sakramenta, kao glasnice i služiteljice, a što su sve slike i metafore Crkve koje proizlaze iz Novog zavjeta.
Uz to, zbog povijesne uloge Crkve u očuvanju narodnog identiteta, Crkva je percipirana kao Crkva naroda, Crkva pojedinog, konkretno hrvatskog, naroda. To se dosta promiče i na razini službene Crkve i na razini župa, osobito povodom raznih obljetnica i slavlja, ali i raznih drugih skupova na kojima se pokazuje pripadnost Katoličkoj crkvi, ali ne nužno i poznavanje i aktivno življenje svoje vjere. Takvo poimanje otežava prodor koncilske ekleziologije i sinodalno otvaranje odnosno sinodalnu preobrazbu Crkve.
Posebno poglavlje posvetili ste pitanju žena u Crkvi. Na koji način se to pitanje razvijalo kroz Sinodu o sinodalnosti i koliko je ova tema prisutna u Katoličkog Crkvi u Hrvatskoj?
Žene su u Isusovoj zajednici kao i u prvoj Crkvi imale ravnopravnu ulogu s muškarcima u naviještanju, vodstvu zajednica i dušobrižništvu. To se počinje mijenjati već s početkom strukturiranja crkvenih službi kada se ponovno nameće patrijarhalni element. Neki kasniji novozavjetni spisi i svjedočanstva iz patrističkog razdoblja, međutim, svjedoče da su žene i dalje imale važne funkcije u Crkvi koje su im pojedinci željeli osporiti. To proizlazi upravo iz navedenih pokušaja restrikcija i zabrana. Tijekom prevlasti muške dominacije u kasnijoj povijesti Crkve žene su nastojale djelovati u Crkvi na drugi način, što je vidljivo na primjeru ženskih redovničkih zajednica kao i na primjeru pojedinih svetica koje su bile prave protagonistice obnove Crkve. Tek od početka 20. stoljeća žene se ponovno uključuju u dušobrižništvo Crkve kao pastoralne pomoćnice, u okrilju crkvenih poticaja na snažniji apostolat laika i pritom se ističu njihove tzv. ženske kvalitete koje ih čine sposobnima za pastoral kao što su empatija, susretljivost, komunikativnost i slično. No, tek s II. vatikanskim koncilom iznova se valorizira opće svećeništvo svih vjernika – i žena i muškaraca – temeljem kojega su svi poslani svjedočiti i naviještati evanđelje, ne kao pomoć svećeniku, već snagom vlastitog poslanja.
Pitanje žena u suvremenoj Crkvi aktualno je pitanje već od 1960-ih godina, a potaknuto je građanskim ženskim pokretom. Teološka istraživanja u međuvremenu su dala velik doprinos ponovnom otkrivanju uloge žena u kršćanstvu i Crkvi. U tijeku Sinode o sinodalnosti Crkve (2021. – 2028.) koja je ušla u fazu provedbe, u mnogim se krajevnim Crkvama govorilo o nužnosti ispravljanja povijesnih nepravdi i valorizacije uloge žena u Crkvi danas, no na temelju izvješća iz naše Crkve u Hrvatskoj očito je da se to pitanje kod nas ne postavlja. Njime se bavi i svjestan ga je jedan vrlo mali broj vjernica i vjernika u našoj Crkvi.
Koliko je nepoznavanje svoje vjere i aktualnog učenja Crkve prepreka u djelovanju i poslanju Crkve u suvremenom svijetu, u vremenu brzih i velikih promjena?
Ono je velika prepreka i to je bio jedan od razloga objavljivanja ove knjige. Činilo mi se vrlo važnim ovom knjigom ponuditi aktualizirana teološka znanja i prikazati razvoj iskaza crkvenog učiteljstva te aktualno učenje Crkve koji će biti korisni ne samo svećenicima, redovnicama, vjeroučiteljima i studentima teologije, nego i svim vjernicima laicima. Ako ne poznaju svoju vjeru, ljudi se lako povode za raznim guruima koji im nameću svoja privatna, najčešće reducirana i iskrivljena tumačenja i predodžbe onoga što je katoličko i kršćansko, a to se posebno širi putem novih medija društvene komunikacije. Vjerujem da revizija teološkog i vjerskog znanja i reimaginacija Crkve na temelju biblijskih izvora, tradicije i aktualnog učenja Crkve može postati put do obnove Crkve.
Razgovor sa s. Anom Theom Filipović poslušajte u emisiji Trag vjere u ponedjeljak 1. rujna od 9.05 na HR1.29.08.2025., 10:43
Foto: HRT
Autor: HRT, https://radio.hrt.hr/prvi-program/zivot/crkva-i-teologija-u-svijetu-koji-se-mijenja-12310360
Preuzeto sa HRT, 1. 9. 2025.
