DUHOVI 2023.

Sastanak kongregacije Notre Dame sa zajedničkim korijenima u Rimu
Sestre u vodstvu iz šest kongregacija Notre Dame sa zajedničkim korijenima sastale su se u Generalatu SSND-a od 8. do 11. svibnja 2023. Sestra Roxanne...

U TEBE SE, GOSPODINE,UZDAM!
s. M. Marisstella Neral
redovnica Družbe sestara Naśe Gospe okrijepljena svetim Otajstvima, strpljivo podnoseći svoju bolest,
..._748_342_s_c1.jpg)
Zlatni jubilej zavjeta s. Samuele Premužić i s. Margarete Jurić
U samostanu u Bukovačkoj 316 održan je od nedjelje 19. ožujka do subote 25. ožujka 2023. turnus duhovnih vježbi za sestre. Sudjelovalo je 25...

Pjevajte Gospodinu pjesmu novu!
Preminula s. M. Mirjam Pančić, okrijepljena svetim Otajstvima, strpljivo podnoseći svoju bolest, u 81. godini života i 57. godini redovništva u...

Božić 2022. godine
„I Riječ tijelom postade i nastani se među nama, i vidjesmo slavu njegovu – slavu koju ima kao Jedinorođenac od Oca – pun milosti i istine.“ Iv 1,...

TEBI MAJKO ŠUMANOVAČKA
Danas u jutarnjim satima, zajedno s našim župnikom i župljanima krenule smo put Gunje. Župnik vlč. Ivan Jurić organizirao je župno hodočašće u...

Posvećeni život u sinodalnoj Crkvi: zajedništvo, sudjelovanje i poslanje
Molitvom trećega časa u petak 23. rujna, u franjevačkom Samostanu Bezgrješnog začeća Blažene Djevice Marije u Dubravi počeli su 38. Redovnički dani...

Collegium pro musica sacra slavi svoj zlatni jubilej
Dvodnevna proslava zlatnog jubileja katedralnog zbora i ansambla Collegium pro musica sacra počela je u petak 23. rujna u crkvi Svetoga Križa na...

TEOLOGIJA I PRAKSA SINODALNOSTI U CRKVI
U organizaciji Hrvatske sekcije Europskog društva za katoličku teologiju održan je 17. rujna 2022. godine na Katoličkom bogoslovnom fakultetu...


Nova knjiga s. Katarine Koprek “Modaliteti gregorijanskih napjeva”

ZAGREB (IKA)
26.08.2019. / 12:40
U izdanju Katoličkoga bogoslovnog fakulteta i Sveučilišta u Zagrebu objavljena je prva knjiga niza pod nazivom Gregorijanika autorice prof. dr. sc. Katarine Koprek s naslovom Modaliteti gregorijanskih napjeva (Povijesni pregled i interpretacijske mogućnosti).
Knjiga u našoj sredini predstavlja prvu objavljenu studiju na hrvatskom jeziku o širokom pojmu modalnosti, koju u području glazbe treba shvatiti kao složenu glazbenu strukturu u kojoj različiti stupnjevi određene ljestvice, njihova organizacija u karakteristične formule, doprinose formiranju izvorne melodijske sheme, dinamički zasnovane na tradicionalnim odnosima bliskosti, privlačnosti i kretanja.
Knjiga obuhvaća pet cjelina. Prva, naslovljena Modalitet kao sustav klasifikacije gregorijanskoga repertoara, bavi se sustavom koji je poznat u liturgijskim knjigama pod nazivom octoechos, a koji je prvi put posvjedočen u Tonariju iz Saint-Riquiera iz 8. st.
U drugoj cjelini studije (Modalitet kao znanost o modalitetu gregorijanskoga repertoara) prikazan je razvitak modalnih ljestvica od arhaičnog modaliteta do sustava od osam starocrkvenih načina. Potom se iznose kriteriji za proučavanje modusa octoechosa kao što su struktura ljestvice modusa, hijerarhija stupnjeva te modalne note što autorica sublimira u pregledan i nadasve poučan pojedinačni opis svih modusa s naglaskom na glavne stupnjeve te ulogu ostalih stupnjeva pojedine ljestvice donoseći po nekoliko karakterističnih gregorijanskih kompozicija za svaki starocrkveni način. Ovaj prikaz može biti od pomoći ne samo gregorijanistima, nego i skladateljima musicae sacre kako bi proniknuli u bit odnosa među tonovima modusa. Odsječak završava prikazom karakterističnih melodijskih formula.
Novi, treći odlomak knjige povijesni je pristup razmišljanju o etičkim karakteristikama glazbe u grčkoj filozofiji i kulturi čije su misli presađene u područje kršćanstva. Četvrtom cjelinom studije modalitet se postavlja u kontekst ethosa ili modalnoga osjećaja gregorijanskoga repertoara, polazeći od sustava od osam ljestvica za koje Guido iz Arezza u 11. st. navodi da se dobro uklapaju u različita stanja duše. Tako su sa strane izražajnosti za svaki pojedini modus sažeti dosezi mnogih teoretičara glazbe uz opise jedinstvenih reljefnih prikaza i aforizmama iz opatije Cluny. U posljednjem, petom odlomku autorica Koprek proučava modalitet kao područje tekstualno-melodijske, semiološko-modalne i egzegetske analize na primjerima ulaznih pjesama gregorijanskoga repertoara liturgijskih vremena došašća, Božića, korizme i svetkovine Uskrsnuća Gospodinova proširujući istu analizu na liturgijske recitative Exultet, Annuntiatio Pasche i Kalende.
Iz recenzije doc. mr. art. Blaženka Juračića o knjizi čitamo: „Saznanja u ovoj knjizi nisu finalna i konkluzivna, već su sintetizirana usmjeravajući čitatelja na širu vizuru fenomena modalnosti. U ovoj se knjizi različiti vidovi promatranja modalnosti sintetiziraju da bi doveli do njezine praktične vrijednosti. Autorica izlaže modalne faktore jednostavno i jasno, povijesno i liturgijski kronološki…“
Pisani kritički osvrt prof. mr. art. Miroslava Martinjaka ističe: „Ova vrijedna knjiga u koju je uloženo puno truda i napora otkriva ono što nije bilo otkriveno i sabire na jednom mjestu ono što nazivamo crkvenim modusima koji su utkani u gregorijansku kompoziciju u svim njezinim oblicima… U knjizi je otkriven svijet duhovnoga, emotivnoga i teološkoga razumijevanja stare gregorijanske melodije i njezine najuže veze s porukom riječi koja nije bilo kakva riječ, već riječ Božja koja poučava, tješi, budi nadu i otvara horizonte vječnost… Knjiga će biti odličan priručnik studentima crkvene glazbe… a vjerujem da će mnogi znatiželjnici, muzikolozi i skladatelji posegnuti za njom u želji da otkriju svijet gregorijanskoga modaliteta i pokušaju ga utkati u suvremeni glazbeni izričaj.“